Różnice w komforcie
Komfort jazdy podczas podróży Koleją Transsyberyjską zależy nie tylko od wybranej klasy wagonu, ale także od rodzaju pociągu. Przykładowo między Moskwą a Irkuckiem kursuje codziennie kilka pociągów, które różnią się cenami biletów i komfortem jazdy. Także między Moskwą a Władywostokiem oraz między Irkuckiem a Ułan Bator kursuje więcej niż jeden pociąg.
Do niedawna obowiązywała zasada „im mniejszy numer, tym lepszy pociąg“. Sprawdza się ona jednak w coraz mniejszej liczbie przypadków. Można przyjąć, że kolej rosyjska odchodzi powoli od takiej klasyfikacji. Przykładowo szybkie pociągi firmowe Sapsan kursujące między Moskwą a St. Petersburgiem mają numer 3-cyfrowy, podczas kiedy istnieją bardzo dobre pociągi firmowe z 2-cyfrowym numerem (przykłady: pociąg nr 26, 38, 56, 84, 86) i zwykłe pociągi z numerem jednocyfrowym (przykładem jest tutaj pociąg nr 7 i 8).
Nadal obowiącuje jednak zasada, że dobry pociąg:
- szybciej jedzie, ponieważ ma mniej i krótsze przystanki
- ma nowocześniejszy skład, ponieważ wyposażenie wagonów i same wagony zwykle nie mają więcej niż 10 lat
- z reguły ma w składzie dodatkowy wagon z prysznicami.
Abstrachując od tych trzech różnic wszystkie pociągi kursujące na trasach Kolei Transsyberyjskiej są identyczne. Niezależnie od tego, czy wybiorą Państwo drogi dorby pociąg firmowy, czy zwykły dalekobieżny z trzycyfrowym numerem, spotkają się Państwo w obu z bardzo podobnym wyposażeniem i serwisem ze strony konduktorów: między dolnymi łóżkami będzie niewielki stolik, tuż przy przedziale konduktorskim będzie stał samowar z bezpłatną wrzącą wodą, na obu końcach wagonu będzie toaleta z umywalką, a konduktorzy będą codziennie odkurzać korytarz i przedziały i sprzątać łazienki.
Do każdej trasy przynależą konkretne numery pociągów, zazwyczaj występujące “w parach”. I tak np. na trasie Moskwa – Władywostok kursuje w kierunku wschodnim pociąg numer 2 i 100, a na trasie powrotnej, w kierunku zachodnim – do Moskwy, pociąg numer 1 i 99. Pociągi nr 1 i 2 mają w obu kierunkach tą samą nazwę „Rossija“. Ta zasada obowiązuje praktycznie na każdym odcinku. W wypadku tych dwóch pociągów obowiązuje nadal wspomniana wcześniej zasada, zgodnie z którą pociąg z jednocyfrowym numerem 1/2 jest dobrym pociągiem firmowym zatrzymującym się tylko w wybranych najważniejszych miejscowościach, a pociąg z dwu-/trzycyfrowym numerem 100/99 to zwykły pociąg dalekobieżny zatrzymujący się praktycznie na każdej stacji. Poniżej przedstawiamy konkretne porównanie tych dwóch pociągów.
Pociągi firmowe
Pociągi firmowe to pociągi oferujące szerokim wachlarz wysokiej jakości usług i mające mniej przystanków, dzięki czemu szybciej docierają do stacji docelowej.
Pierwszy pociąg firmowy odjechał z Sankt Petersburga do Moskwy latem 1931 roku.
Pociągi firmowe mają zazwyczaj numer 1- lub 2-cyfrowy i kursują zazwyczaj pod określoną nazwą, jak np. słynny pociąg firmowy „Rossija” kursujący na trasie Moskwa – Władywostok, czy „Jenisej” jadący do Krasnojarska. Pociągi firmowe zatrzymują się tylko na głównych stacjach na trasie i mają krótsze postoje. Z tego względu szybciej docierają do celu niż zwykłe pociagi dalekobieżne. Często pokonują 300-400 km bez zatrzymywania się. Ma to oczywiście dużą zaletę, gdyż można być szybciej na miejscu. Jednak przystanki na zakupy i zdjęcia są zredukowane do minimum. Prawie wszystkie pociągi firmowe dysponują wagonem prysznicowym, który jest zazwyczaj doczepiany tuż za wagonem 1 klasy. Pasażerowie z tego wagonu mają zwykle pierwszeństwo w korzystaniu z pryszniców, za które trzeba dodatkowo zapłacić. Nie jest to zatem jakiś specjalnie duży komfort dla pasażerów z innych wagonów, gdyz często trzeba przejść przez kilka, a nawet kilkanaście wagonów, żeby móc skorzystać z prysznica. Często na miejscu okazuje się poza tym, że prysznice są zepsute lub że nie można z nich teraz korzystać.
Pociągi firmowe są dużo droższe od zwykłych pociągów dalekobieżnych. Płaci się tutaj nie tylko za wyższy komfort jazdy, ale także za „firmę” i reklamę. W pociągach firmowych spotkać można ponadto częściej zachodnich turystów niż tubylców, szczególnie w wagonach 1 i 2 klasy. Nie należy jednak wychodzić z założenia, że obsługa pociągu włada z tego względu jakimkolwiek innym językiem poza rosyjskim.
Do najbardziej znanych pociągów firmowych należą następujące pary pociągów:
- 1 i 2 o nazwie “Rossija” kursujący na trasie Moskwa – Władywostok
- 15 i 16 kursujący na trasie Moskwa – Jekaterynburg
- 25 i 26 o nazwie “Sybirjak” kursujący na odcinku Moskwa – Nowosybirsk
- 55 i 56 o nazwie “Jenisej” jadący z Moskwy do Krasnojarska
- 47 i 48 o nazwie “Irtysz” kursujący z Moskwy do Omska
Co ciekawe – pociągi firmowe nie zawsze mają korzystniejsze godziny odjazdu i przyjazdu od pociągów niefirmowych – często bywa wręcz przeciwnie! Z tego względu nie zawsze kierujemy się przy wyborze pociągów dla Państwa numerem i nazwą pociągu, lecz właśnie dogodnymi godzinami odjazdu i przyjazdu, co przy planowaniu wycieczki Koleją Transsyberyjską z wieloma przystankami ma ogromne znaczenie dla Państwa komfortu i samopoczucia – znacznie większe niż nowoczesne wyposażenie przedziału. Przejazd najlepszym pociągiem na niewiele się zda, jeśli odjazd nastąpi o 2.30 w nocy i przyjazd nastepnego dnia o 4.50 nad ranem. Podróż nieco starszym pociągiem niefirmowym, ale w dogodnych godzinach będzie z pewnością mniej męcząca. Komfort jazdy zależy bowiem nie tylko od jakości pociągu, ale przede wszystkim od tego, czy będą Państwo wyspani i będą mogli dzięki temu cieszyć się podróżą i programem zwiedzania następnego dnia.
Pociągi międzynarodowe
Pociągi międzynarodowe można zakwalifikować pomiędzy pociągami firmowymi a zwykłymi pociągami dalekobieżnymi. Oferują one zatem całkiem przyzwoity standard – nieco wyższy od zwykłych pociągów, ale nie tak wysoki jak rosyjskie pociągi firmowe. Do pociągów międzynarodowych należą następujące pary pociągów:
- 3 i 4 kursujące na trasie Moskwa – Pekin przez Ułan Bator
- 19 i 20 kursujące na trasie Moskwa – Pekin przez Mandżurię
- 5 i 6 kursujące na odcinku Moskwa – Ułan Bator
- 305 i 306 kursujące na odcinku Irkuck – Ułan Bator
- 23 i 24 kursujące na odcinku Ułan Bator – Pekin
Pociągi międzynarodowe są wyposażone wyłącznie w wagony 1 i 2 klasy. Wagony 3 klasy są w pociągach międzynarodowych niedostępne. Chcąc zatem skorzystać z najtańszej klasy biletowej, można to zrobić wyłącznie na terenie Rosji. Wagony z prysznicami są w pociągach międzynarodowych zwykle niedostępne.
Zwykłe pociągi dalekobieżne
Wszystkie pozostałe pociągi, które nie są ani pociągami firmowymi ani nie kursują na trasach międzynarodowych, należą do grupy zwykłych pociągów dalekobieżnych.
Pociągi te mają zwykle numer 2- lub 3-cyfrowy i kursują na „nieco krótszych” trasach, powiedzmy do 6.000 km. Jest to jednak tylko reguła, od której są wyjątki – przykładowo pociąg nr 100, który pokonuje przez około 8 dni najdłuższą trasę kolejową świata z Moskwy do Władywostoku o długości 9.300 km.
Zwykłe pociągi dalekobieżne zatrzymują się po drodze praktycznie na wszystkich stacjach lub na większości z nich i mają ponadto dłuższe przystanki. Powoduje to wydłużenie przejazdu o około 10 godzin co 5.000 km. Może to być jednak dużym plusem w stosunku do pociągów firmowych czy międzynarodowych, gdyż jest więcej możliwości i czasu na zaopatrzenie się w prowiant na drogę, poza tym można więcej zobaczyć – sama trasa staje się celem wyjazdu.
Regułą jest, że zwykłe pociągi dalekobieżne nie mają w składzie wagonów 1 klasy ani wagonu prysznicowego. Nie spotkamy w nich także zbyt wielu turystów zagranicznych, gdyż większość organizatorów turystycznych wykupuje miejsca w drogich pociągach firmowych. W większości zwykłymi pociągami podróżują zatem tubylcy.
Poniżej kilka przykładów:
- 7 i 8 kursujące na odcinku Nowosybirsk – Władywostok
- 43 i 44 kursujące na odcinku Moskwa – Chabarowsk
- 11 i 12 kursujące na odcinku Czelabińsk – Czyta
- 99 i 100 kursujące na trasie Moskwa – Władywostok
- 69 i 70 kursujące na odcinku Moskwa – Ułan Ude
Charakterystyka pociągów
Pociąg nr 3/4 Moskwa – Pekin
Pociąg ten obsługuje załoga chińska. Dwuosobowe przedziały 1 klasy wyposażone są w kabiny prysznicowe (jedna kabina na dwa przedziały = 4 osoby) – jest to ewenement i absolutny wyjątek w transsyberyjskich pociągach liniowych. Na terenie pociągu dostępny jest dobry wagon restauracyjny.
Pociąg nr 5/6 Moskwa – Ułan Bator
Pociąg ten kursuje obecnie 1x w tygodniu i jest obsługiwany na zmianę przez załogę rosyjską i mongolską. W każdym wagonie znajdują się dwie toalety wyposażone w zlew, brak jest natomiast kabin prysznicowych. Na terenie pociągu dostępny jest dobry wagon restauracyjny.
Pociąg nr 1/2 Moskwa – Władywostok („Rossija”)
Przedziały mają tradycyjny rosyjski wystrój: czteroosobowe przedziały 2 klasy są wystrojone w kolorze zielonym, dwuosobowe przedziały 1 klasy w kolorze czerwonym i złotym. Na ścianach wiszą zwykle zdjęcia i obrazy przedstawiające mijane na trasie miasta. W pociągu znajduje się dobrze zaopatrzony wagon restauracyjny.
Pociąg nr 55/56 Moskwa – Krasnojarsk („Jenissej”)
Dwuosobowe przedziały 1 klasy są klimatyzowane i wyposażone w telewizor i VHS. Można dodatkowo zamówić gazety i ciepłe dania, które konduktor serwuje do przedziału. W składzie pociągu znajduje się wagon restauracyjny oferujący dania tradycyjnej kuchni syberyjskiej.
Kolej Transsyberyjska – porównanie pociągów
Poniżej przedstawiamy porównanie dwóch pociągów kursujących na najdłuższej trasie kolejowej świata – z Moskwy do Władywostoku. Są nimi wspomniane wcześniej pary pociągów 1/2 oraz 99/100.
Pociąg firmowy Rossija nr 1/2
- długość trasy: 9.259 km
- jedzie przez: Niżny Nowogród
- czas przejazdu: 6 dni i 22 minut
- średnia prędkość: 70 km/h
- liczba przystanków: 64
- najdłuższy postój: 50 minut w Czycie
- kursuje: 3x w tygodniu (pn, czw, sb)
Zwykły pociąg nr 99/100
- długość trasy: 9.300 km
- jedzie przez: Jarosław
- czas przejazdu: 6 dni, 22 godziny i 31 minut
- średnia prędkość: 63 km/h
- liczba przystanków: 142
- najdłuższy postój: 70 minut w Chabarowsku
- kursuje: codziennie
Jadąc pociągiem nr 99/100 spędzą w nim Państwo zatem niemalże pełną dobę więcej niż w pociągu firmowym Rossija. Czy opłaca się inwestować w pociąg Rossija poniższe kwoty? Na to pytanie należy odpowiedzieć sobie samodzielnie, gdyż każdy ma inne priorytety i dla każdego wyważenie korzyści i negatywnych skutków danego wyboru wypada inaczej. Często decyzja musi zostać podjęta niezależnie od własnych preferencji, gdyż np. pociąg Rossija nie kursuje codziennie.
Oszczędność w stosunku do pociągu firmowego Rossija w sezonie letnim:
- 70 € od osoby w 3 klasie
- 188 € od osoby w 2 klasie
- 138 € od osoby w 1 klasie *
* 1 klasa oznacza w pociągu 99/100 cały przedział 4-osobowy do dyspozycji 2 osób.
Mogą Państwo zamówić u nas każdy odcinek trasy i każdą klasę biletową.
Wspólnie stworzymy indywidualną koncepcję podróży i zrealizujemy wycieczkę według Państwa pomysłu!
Zapytaj o wycieczkę:
Skontaktuj się z nami:
- 22 3987390(pn - pt 17:00 - 18:00)
- Isländische Str. 2a, 10439 Berlin(wizyta po uzgodnieniu terminu)