Wyżywienie w trasie
Zakupy na peronach
Co kilka-kilkanaście godzin pociąg zatrzymuje się na 10-30 minut w zależności od wielkości stacji. Niestety minęły czasu, kiedy na większości dworców można było kupić ciepłe dania, np. pyszne pierożki i pelmeni. Słynne wolno sprzedające na peronach „babuszki” zostały w wielu miasteczkach „wyparte” przez sklepiki peronowe, w których można obecnie kupić najróżniejsze produkty spożywcze, w tym nabiał. Zakupy na peronach są znacznie tańsze niż w wagonie restauracyjnym. W celu dokonywania takich zakupów polecamy zaopatrzyć się w jak najdrobniejsze banknoty jeszcze przed podróżą, gdyż kioski czasem odmawiają wydawania reszty.
Wagon restauracyjny
Prawie w każdym pociągu znajduje się wagon restauracyjny, w którym ceny są porównywalne do cen w polskich pociągach. Lista pociągów z wagonem restauracyjnym jest dostępna pod adresem http://www.idost.ru/railroad/help/41/. Uwaga – w pociągach nie ma możliwości zamówienia samej kawy. Uwaga – w pociągach z Irkucka do Ułan Bator wagon restauracyjny jest dostępny tylko na terenie Rosji!
Wagony restauracyjne są wymieniane na każdej granicy. Płatności należy zatem dokonywać w odpowiedniej walucie (więcej informacji o możliwościach płatniczych na miejscu znajdą Państwo w dziale „Wymiana pieniędzy„). Rosyjski i chiński wagon restauracyjny jest zwykle wyposażony w 48 miejsc do siedzenia, mongolski posiada natomiast tylko 32 miejsca. Karty dań są zwykle także dostępne po angielsku.
Samowar z wrzątkiem
Przez całą dobę dostępny jest w każdym wagonie samowar z wrzątkiem. Konduktorzy sprzedają w pociągu herbatę i kawę. Warto zabrać ze sobą saszetki herbaty, kawę, kakao i zupki chińskie – pozwoli to Państwu codziennie przyrządzić sobie coś ciepłego do picia lub jedzenia. Tych rzeczy nie muszą Państwo jednak zabierać z Polski, można je kupić na miejscu.
Palenie w pociągach
Od 1 czerwca 2014 obowiązuje całkowity zakaz palenia w pociągach na trasach transsyberyjskich oraz innych trasach międzynarodowych. Można palić jedynie w wyznaczonych do tego miejscach.
Transsyberyjskie zwyczaje
Nawet jeżeli jadą Państwo z grupą, w towarzystwie znajomych lub rodziny, może zdarzyć się, że ze względu na nieparzystą liczbę Uczestników wycieczki zostaną Państwo ulokowani w przedziale z innymi pasażerami spoza grupy. Warto wówczas wiedzieć nieco o przyjętych od lat transsyberyjskich zwyczajach.
Wspólne spożywanie posiłków oraz wspólne spędzanie czasu w przedziałach i wagonach oraz w wagonie restauracyjnym, konwersacja i wymiana kulturowa są w pociągach transsyberyjskich na porządku dziennym. Rosjanie są jednak zwykle początkowo bardzo zdystansowani i otwierają się na swoich współpasażerów dopiero po pewnym czasie. Nie należy tego początkowego dystansu interpretować negatywnie, gdyż zaraz po nim zaczyna panować niemalże rodzinna atmosfera.
W wagonach nie ma podziału na przedziały damskie i męskie. Przedziały są zwykle mieszane (w całym pociągu dostępny jest zazwyczaj tylko jeden wagon z przedziałami męskimi/damskimi). W związku z tym wytworzyły się pewne zwyczaje i kultura wspólnej jazdy Koleją Transsyberyjską.
Jeżeli w przedziale podróżują kobiety i mężczyźni, męska część przedziału opuszcza przedział na około 20-30 min w czterech sytuacjach: tuż po zajęciu miejsc i rozpakowaniu rzeczy, przed stacją docelową pasażerów przedziału, przed położeniem się spać oraz rano.
Wyjątek stanowią pociągi jadące z Warszawy lub Europy Zachodniej do Moskwy/Irkucka. W tych pociągach jest zwykle podział na przedziały damskie i męskie, gdyż skład jest polski/niemiecki. Pasażerowie tych pociągów to też zwykle sami Polacy/Niemcy itd., stąd trudno je nazwać typowymi pociągami transsyberyjskimi.
Czy pociągi transsyberyjskie są punktualne?
Na środku każdego wagonu wisi zwykle niewielka tabliczka z dokładnym aktulnym rozkładem jazdy zawierająca także informację dotyczącą długości postoju na każdej stacji.
Pociągi Kolei Transsyberyjskiej odjeżdżają zawsze bardzo punktualnie i nie czekają na spóźnionych pasażerów. Polecamy nie oddalać się samodzielnie zbyt daleko od swojego wagonu. Uwaga – w wypadku, gdy pociąg przyjeżdża na daną stację z opóźnieniem, czas postoju podany w rozkładzie skraca się odpowiednio, aby pociąg mógł nadrobić opóźnienie! Polecamy zawsze przed opuszczeniem wagonu zapytać konduktora o dokładny czas postoju. Jeżeli nie zdążą Państwo wsiąść do pociągu, pozostaje już tylko dogonić go prywatną taksówką. Chętnych do takiego płatnego transportu nie powinno zabraknąć, nawet w nocy, jest to jednak wydatek rzędu 200-300 euro. Polecamy zatem wysiadać z pociągu zawsze z dokumentami i pieniędzmi.
Wyposażenie wagonów
Gniazdka elektryczne
W niektórych wagonach gniazdka o napięciu 220 Volt znajdują się tylko w przedziale konduktora i w toaletach. Coraz więcej pociągów posiada jednak wagony z gniazdkami elektrycznymi w przedziałach. W niektórych pociągach gniazdka znajdują się także na korytarzu. Nie mamy wpływu na skład pociągu, którym będą Państwo jechać i nie możemy gwarantować danego rodzaju wagonu na trasie.
Uwaga – sieć elektryczna w pociągu nie jest dostosowana do większych obciążeń. Dlatego ładowanie większych urządzeń takich jak laptopy może spotkać się z ostrym s sprzeciwem konduktora. Także ładowanie małych sprzętów (telefonów komórkowych) może być w pociągu utrudnione, gdyż na jeden wagon przypada kilkadziesiąt telefonów i maksymalnie 10 gniazdek (a zwykle tylko 2). Polecamy zatem ładować laptopy i telefony w hotelach.
Wi-Fi w pociągu
Wi-Fi jest formalnie dostępne w wielu pociągach w Rosji, zwłaszcza w nowych, które zostały przez kolej rosyjską w ostatnich latach zmodernizowane lub dodane do rozkładu jazdy. Niestety nie oznacza to, że w pociągach można korzystać z internetu przez 24 godziny na dobę. W końcu może on być dostępny tylko tam, gdzie jest połączenie komórkowe, czyli w pobliżu miast i osiedli. Zwykle nie można nawiązać połączenia pomiędzy stacjami. Ponadto sygnał zanika przy prędkościach powyżej 90 km/h. Połączenie internetowe może wówczas znacznie zwolnić lub całkowicie zaniknąć. Jednak nawet przy nagłym całkowitym zaniku sieci komórkowej nie należy od razu rozpaczać. Problem może zniknąć dosłownie za kilka minut. Jednak przesyłanie zdjęć na Facebooka itp. może być w pociągu znacznie utrudnione i jest z pewnością dużo łatwiejsze po zakwaterowaniu w hotelu.
Prędkość Wi-Fi w pociągach nie jest najgorsza, a nawet nieco lepsza niż w wypadku internetu mobilnego.
Należy wiedzieć, że bezpłatne Wi-Fi jest obecnie dostępne tylko dla pasażerów wagonów 1 i 2 klasy. Osoby podróżujące w wagonie 3 klasy nie będą mogły się zalogować, nawet jeśli przejdą do wagonu 1 lub 2 klasy. Zalogować się do sieci RZD może bowiem tylko paażer posiadający bilet kolejowy 1 lub 2 klasy. W przeglądarce po naciśnięciu przycisku „Połącz” pojawi się okno „Podróżny”, w którym zostaniemy poproszeni o zalogowanie się przy użyciu numeru paszportu lub biletu. Jeśli wybiorą Państwo opcję rejetracji paszportowej, wystarczy wpisać 4 ostatnie cyfry numeru paszportu, wagonu i numeru miejsca. Opcja logowania przy użyciu biletu wymaga podania większej liczby cyfr.
Klimatyzacja / ogrzewanie
Zimą wagony wszystkich pociągów są bardzo dobrze ogrzewane, często aż tak bardzo, że w przedziałach panuje temperatura powyżej 25 stopni. Pasażerowie, szczególnie doświadczeni tubylcy wychodzą na stacjach na zewnątrz, żeby się ochłodzić.
Pociągi kursujące na trasach transsyberyjskich posiadają zwykle w składzie zarówno wagony klimatyzowane, jak i nie klimatyzowane. W pociągach międzynarodowych i firmowych zazwyczaj wszystkie wagony są, a przynajmniej powinny być klimatyzowane. Na pierwszy rzut oka wagon klimatyzowany może wydawać się lepszym rozwiązaniem, szczególnie latem (my także staramy się zawsze wykupić miejsca w takim właśnie wagonie). Należy jednak zdawać sobie sprawę z jednej wady klimatyzacji: okna w takich wagonach nie otwierają się, a klimatyzacja jest wyłączana automatycznie podczas postoju pociągu – w wagonie panuje wtedy zaduch, który daje się we znaki szczególnie podczas kilkugodzinnych postojów na granicach. Na życzenie wykupimy dla Państwa miejsca w wagonie nieklimatyzowanym.
Warunki sanitarne
W każdym wagonie znajduje się jedna do dwóch toalet z umywalką i lustrem. Podłoga w toaletach jest często mokra, przydadzą się zatem wodoodporne (lekkie!) klapki. Niektóre pociągi dysponują specjalnym wagonem z prysznicami, z których można korzystać za dodatkową opłatą. Tej opcji nie możemy jednak gwarantować, gdyż o doczepieniu wagonu z prysznicami kolej decyduje samodzielnie nie informując o tym wcześniej. Może się także zdarzyć, że prysznice będą częściowo zepsute, a korzystanie z nich utrudnione ze względu na odległość wagonu prysznicowego od Państwa wagonu (nie mamy wpływu na umiejscowienie wagonu prysznicowego w składzie pociągu).
Toalety są zamykane na około 20 min przed każdą stacją i pozostają zamknięte podczas postoju pociągu aż do momentu wyjazdu z danej miejscowości, czyli przez dodatkowe 20 min od odjazdu pociągu. Także podczas postojów pociągów na granicach toalety pozostają zamknięte. Można wówczas korzystać z toalet peronowych, ale dopiero po kontroli paszportowej. Jest to dość uciążliwe, dlatego warto o tym wiedzieć i odpowiednio wcześnie się do postoju przygotować. Na granicach dostępne są zwykle prysznice i toalety oraz sklepy, restauracje i kantory.
Higiena w pociągu
We wszystkich wagonach, niezależnie od klasy wagonu konduktorzy codziennie odkurzają. Przemywają oni także szyby, czyszczą toalety i dbają o to, żeby nie zabrakło w nich papieru toaletowego. Oczywiście zależnie od konduktora i od tego, ile osób podróżuje w danym momencie w całym wagonie, może się zdarzyć, że toalety są brudne i brakuje papieru. Przede wszystkim w wagonie 3 klasy, w którym podróżuje razem przy pełnym obłożeniu 56 osób, może się zdarzyć, że toalety już po południu będą pozostawiać wiele do życzenia, choć były czyszczone rano.
Naprzeciwko toalet znajduje się kosz na śmieci – pomimo, że konduktorzy opróżniają zwykle kosze w przedziałach, polecamy samodzielne wyrzucanie swoich śmieci do kontenera.
Wyposażenie przedziałów
Na długich trasach transsyberyjskich pociągi dysponują wyłącznie wagonami sypialnymi. Wyposażenie wszystkich przedziałów jednej kategorii jest zwykle identyczne, niezależnie od numeru pociągu. Przy każdym łóżku jest mała lampka do czytania, przy jednym z dolnych łóżek jest włącznik do radia pokładowego.
Na naszych stronach znajdą Państwo szczegółowe informacje dotyczące wyposażenia przedziałów poszczególnych klas biletowych:
Mogą Państwo zamówić u nas każdy odcinek trasy i każdą klasę biletową.
Wspólnie stworzymy indywidualną koncepcję podróży i zrealizujemy wycieczkę według Państwa pomysłu!
Zapytaj o wycieczkę:
Skontaktuj się z nami:
- 22 3987390(pn - pt 17:00 - 18:00)
- Isländische Str. 2a, 10439 Berlin(wizyta po uzgodnieniu terminu)