Prysznice w pociągu transsyberyjskim

Jak wygląda sytuacja z łazienkami i kąpielą w pociągach transsyberyjskich? Czy mogę liczyć na to, że będzie można skorzystać z prysznica podczas kilkudniowej podróży?

Łazienki w wagonach

Pociągi kursujące na trasie transsyberyjskiej, transmongolskiej i transmandżurskiej dysponują zwykle dwoma łazienkami z umywalką i toaletą w każdym wagonie. W zależności od tego, ile osób jedzie w danym wagonie i której klasy jest to wagon, z dwóch łazienek korzysta codziennie od kilku do maksymalnie 56 osób: 1 klasa ma maksymalne obłożenie 18 osób, 2 klasa: 36 osób, natomiast maksymalne obłożenie w wagonie 3 klasy wynosi 54 osoby.

Łazienki te są codziennie sprzątane, czyszczone i dezynfekowane, papier toaletowy jest codziennie uzupełniany. Jednak przy kilkudziesięciu osobach i po kilkudniowej podróży każda łazienka – nawet przy codziennym obrządku higienicznym – może nie sprostać wymaganiom i oczekiwaniom każdego.

Między innymi z tego względu polecamy zawsze miejsca w przedziałach położonych w miarę centralnie w wagonie – oddalonych tym samym jak najbardziej od toalet. Przy środkowych przedziałach jest ponadto najmniej ruchu, co pozwala na większy komfort jazdy.

Uwaga – toalety są zamykane na czas przejazdu przez miasta (włączając okres postoju na stacjach). Jeśli pociąg wjeżdża do dużej metropolii, przykładowo do Nowosybirska, gdzie postój trwać może nawet kilkadziesiąt minut, toaleta może być zamknięta nawet przez 1,5-2 godziny!

Prysznice w wagonach

Pod względem dostępności pryszniców liniowe pociągi transsyberyjskie można w zasadzie podzielić na dwa rodzaje: 1) pociągi z oddzielnymi wagonami prysznicowymi, 2) pociągi bez wagonów prysznicowych. Istnieje ponadto jeden jedyny pociąg liniowy dysponujący przedziałami 1 klasy z prysznicem – jednak nawet tutaj prysznic i toaleta są dzielone między dwa przedziały, czyli między łącznie 4 osoby. Jest to pociąg nr 3/4 kursujący na trasie Moskwa-Pekin przez Mongolię.

Wagony prysznicowe są zwykle doczepiane do pociągów firmowych – są to droższe, szybsze i nieco nowocześniejsze pociągi rosyjskie, które nie kursują na trasach międzynarodowych (np. z Irkucka do Ułan Bator). Jednak także pociągi niefirmowe posiadają często w składzie wagony prysznicowe, przykładowo pociąg nr. 99/100 kursujący na najdłuższej trasie Moskwa – Władywostok.

Gwarancji doczepienia wagonu prysznicowego do danego pociągu, nawet firmowego, w rzeczywistości jednak nie ma. Podobnie jak nie ma gwarancji, że doczepiony wagon prysznicowy dojedzie do końca trasy (nie zostanie gdzieś po drodze odczepiony). Podobnie nie ma gwarancji, że nie zabraknie wody i że prysznice będą sprawnie działać przez całą trasę.

Prysznice w wagonach prysznicowych są zawsze płatne na miejscu – skorzystanie z prysznica kosztuje średnio około 10-30 zł, w zależności od numeru i rodzaju pociągu. Oczywiście chętnych nie brakuje – szczególnie osoby jadące w wagonie 1 klasy statystycznie najczęściej udają się pod prysznic, może to jednak wynikać nie tylko z silniejszej potrzeby opłukania się, lecz także z faktu, że 1 klasa ma pierwszeństwo – dopiero, gdy pasażerowie z wagonu Lux skorzystają z pryszniców, przepuszczane są zwykle osoby z wagonów Kupe i Plackarta. Oczywiście za niewielką opłatą prowadnica zawsze może nam „załatwić” szybki prysznic, nawet jeśli podróżujemy w wagonie niższej kategorii.

Duża frekwencja powoduje duże kolejki, może też w końcu zabraknąć w zbiorniku wody albo część pryszniców zostanie najzwyczajniej zepsuta. Ponadto chcąc skorzystać z prysznica w pociągu, należy wziąć pod uwagę jeden ważny aspekt praktyczny: biorąc pod pachę ręcznik, szampon, mydło, czyste ubranie i drobniaki na opłatę prysznicową często trzeba pokonać kilka wagonów, aby dotrzeć do wagonu prysznicowego – po udanej kąpieli tą samą trasę trzeba pokonać raz jeszcze, co może spowodować, że po dotarciu do swojego wagonu poczujemy się tak samo brudni jak przed kąpielą lub jeszcze brudniejsi.

Dlatego osobom wrażliwym radzimy zabranie ze sobą własnego niewielkiego ręcznika i poinformowanie nas od razu na początku zamówienia, że prysznice są bardzo ważne. Wówczas postaramy się wybrać pociągi, w których prawdopodobieństwo doczepienia wagonu prysznicowego jest największe, odpowiednio dobierzemy połączenia i zamówimy miejsca w wagonie, który zgodnie z naszym doświadczeniem powinien być jak najbliżej wagonu prysznicowego. Oczywiście z zastrzeżeniem braku gwarancji, ale z dużym prawdopodobieństwem. Podobnie już na miejscu w pociągu radzimy tym z Państwa udać się na samym początku do przedziału konduktorskiego w celu nawiązania dobrego kontaktu z prowadnicami i zapytania już na wstępie o możliwość skorzystania z prysznica. Polecamy przygotować symboliczny napiwek (np. 5 euro od osoby).

Z kolei najlepszym rozwiązaniem dla osób mniej wrażliwych jest – wbrew pozorom – nastawienie się na brak możliwości skorzystania z prysznica. Przy takim nastawieniu nie tracimy nerwów, energii ani czasu na szukanie dogodnego momentu i logistyczny aspekt całego kąpielowego przedsięwzięcia.

Prowizorycznej kąpieli można zawsze dokonać w toalecie. Polecamy zabrać ze sobą tzw. suchy szampon w sprayu oraz
chusteczki odświeżające i odpowiedni zapas taniej wody mineralnej (najlepiej co najmniej 1,5 l na 1 dzień podróży). Głowę można umyć w toalecie w umywalce polewając ją wodą z butelki. Latem można też spróbować spryskać się lecącą z kranu wodą, nie zważając na kałuże wody na podłodze. Podłoga w toalecie powinna mieć bowiem
odpływ (polecamy sprawdzić to jednak przed rozpoczęciem tej prowizorycznej kąpieli!).

Mogą Państwo zamówić u nas każdy odcinek trasy i każdą klasę biletową.

Wspólnie stworzymy indywidualną koncepcję podróży i zrealizujemy wycieczkę według Państwa pomysłu!

Zapytaj o wycieczkę:

Skontaktuj się z nami:

  • EYAND TRAVEL logografika