Trasa Kolei Transsyberyjskiej

9.259 km

do Władywostoku

7.622 km

do Pekinu

6.266 km

do Ułan Bator

5.153 km

do Irkucka

5.437 km

linią BAM

Kolej Transsyberyjska – trasa wiodąca przez całą Azję

Kolej Transsyberyjska – trasa przejazdu może różnić się w zależności od Państwa indywidualnych preferencji i wbrew nazwie nie musi oznaczać wyłącznie przejazdu przez samą Syberię! Może ona prowadzić przez trzy kraje: Rosję, Mongolię i Chiny, przez różnorodne formy krajobrazowe, przez 2 kontynenty, 8 stref czasowych, 16 wielkich rzek, ponad 80 miast i miasteczek, w tym kilka milionowych syberyjskich metropolii oraz szereg tuneli i płaskowyżów.

Mamy do wyboru szereg odgałęzień, możliwości przesiadek i kierunków jazdy. Możemy zacząć podróż w Moskwie, ale także w Pekinie, czy pośrodku Syberii – w Nowosybirsku. Kolej Transsyberyjska – trasa i jej wybór zależą całkowicie od Państwa upodobań i możliwości, czasu przeznaczonego na całą podróż oraz wielu innych czynników.

Trasa transsyberyjska

Najdłuższa trasa kolejowa świata: Moskwa – Władywostok

W zależności od tego, czy pojedziemy przez Jarosław czy Kazań, trasa transsyberyjska z Moskwy do Władywostoku liczy od 9.259 do 9.300 km i jest tym samym najdłuższą trasą kolejową świata przecinającą kawałek Europy i praktycznie całą Azję od zachodu na wschód.

Odcinek między Moskwą a Irkuckiem oznacza w zdecydowanej większości płaskie nizinne tereny. Trasa do Władywostoku prowadzi również przez góry Uralu. Jednak dopiero od Krasnojarska (tuż przed Irkuckiem) trasa transsyberyjska zaczyna być nieco bardziej urozmaicona – jest więcej zakrętów, dzięki czemu można fotografować jadący pociąg na tle syberyjskich krajobrazów. Najpiękniejszym – aczkolwiek najkrótszym odcinkiem jest moment, kiedy pociąg jedzie przez około 2 godziny wzdłuż Jeziora Bajkał.

Druga część trasy z Irkucka do Władywostoku jest ogólnie bardziej atrakcyjna od pierwszej, a to właśnie ze względu na Jezioro Bajkał, więcej pagórkowatych i górskich krajobrazów oraz większą liczbę serpentyn.

0 km Moskwa (Москва)
461 Niżny Nowogród, most na rzece Wołdze
1.126 zmiana czasu: +1 godzina (CET+3), Jar
1.244 zmiana czasu: +1 godzina (CET+4), Sznyry
1.397 Perm (Пермь), most na rzece Kamie
1.777 symboliczna granica między Europą a Azją
1.778 Jekaterynburg (Екатеринбург) wcześniej Swierdłowsk (Свердловск)
2.104 Tjumeń
2.488 zmiana czasu: +1 godzina (CET+5), Mangut
2.676 Omsk (Омск), most na rzece Irtysz
3.001 Barabińsk
3.303 Nowosybirsk (Новосибирск), most na rzece Ob
3.449 zmiana czasu: +1 godzina (CET+6), Taskajewo
4.065 Krasnojarsk (Красноярск), most na rzece Jenisej
4.447 zmiana czasu: +1 godzina (CET+7), Uralo-Kluczi
4.466 Tajszet, rozgałęzienie – początek Magistrali Bajkalsko-Amurskiej
5.153 Irkuck (Иркутск) (65 km od Jeziora Bajkał)
5.262 Sljudjanka
5.303 Bajkalsk
5.609 Ułan Ude (Улан-Удэ) (150 km od Jeziora Bajkał)
5.622 rozgałęzienie/początek linii transmongolskiej
5.752 zmiana czasu: +1 godzina (CET+8), Pietrowsk Zabajkalskij
6.166 Czyta (Чита)
6.274 rozgałęzienie/początek linii transmandżurskiej
6.874 Mogocza
7.775 Swobodnyj
8.158 zmiana czasu: +1 godzina (CET+9), Obluczje
8.312 Birobidżan
8.534 Chabarowsk (Хабаровск), most na rzece Amur
9.016 Spassk Dalnyj
9.147 Ussurijsk
9.259 Władywostok (Владивосток)

Trasa transmongolska

Rosja – Mongolia – Chiny

Tuż za Ułan Ude – stolicą rosyjskiej republiki Burjacji trasa transsyberyjska rozgałęzia się – jej transmongolska odnoga prowadzi dalej na południe przez mongolskie stepy i pustkowia aż do stolicy Mongolii – Ułan Bator. Z okien pociągu widać w oddali białe punkciki – skupiska jurt mongolskich lub pojedyncze jutry należące do jednej rodziny Nomadów.

W dalszej kolejności odcinek między Ułan Bator a Pekinem jest bardzo urozmaicony – prowadzi najpierw przez mongolskie stepy i pustkowia, tereny pustynne – w tym przez Pustynię Gobi, a następnie przez tereny górskie w Chinach.

5.622 rozgałęzienie/początek linii transmongolskiej
5.895 granica rosyjsko-mongolska w Nauszkach
5.921 granica rosyjsko-mongolska w Suche Bator
6.266 Ułan Bator (Улаанбаатар)
6.751 Sainszand
7.013 granica mongolsko-chińska w Zamiin Uud
7.027 granica mongolsko-chińska w Erlian
7.124 Jining
7.251 Datong
7.622 Pekin (北京, Běijīng)

Trasa transmandżurska

Rosja – Mandżuria / Chiny

Nieco dalej za Ułan Ude odbija kolejna odnoga trasy transsyberyjskiej – linia transmandżurska prowadząca także do Pekinu, ale nie przez Mongolię, tylko dłuższą trasą przez Harbin i chińską Mandżurię. Trasa transmandżurska należy do jednych z najbardziej urozmaiconych krajobrazowo i tym samym najpiękniejszych i najciekawszych odcinków transsyberyjskich.

6.274 rozgałęzienie/początek linii transmandżurskiej
6.626 granica rosyjsko-chińska w Zabajkalsku
6.638 granica rosyjsko-chińska w Manzhouli, zmiana czasu: – 1 godzina (CET+7)
7.573 Harbin
7.820 Changchun
8.170 Shenyang
8.961 Pekin (北京, Běijīng)

Magistrala Bajkalsko-Amurska (BAM)

Nitka północna

Pośrodku Syberii – w niewielkiej miejscowości Tajszet ma początek Magistrala Bajkalsko-Amurska – odnoga prowadząca kilkaset kilometrów na północ równolegle do trasy transsyberyjskiej. Dzięki temu Tajszet będący mało znaczącą syberyjską mieściną zyskał na znaczeniu nie tylko jako węzeł kolejowy, ale również jako typowa miejscowość/wioska położona pośrodku Syberii.

Od Tajszetu trasa BAM prowadzi dalej do Sewierobajkalska – jak sama nazwa wskazuje jest to miejscowość położona nad północnym wybrzeżem Jeziora Bajkał. Kolejnymi większymi miejscowościami na trasie BAM jest Tynda oraz Komsomolsk nad rzeką Amur. Nie wszyscy wiedzą, ale trasą BAM można dojechać do samego Władywostoku.

4.466 Tajszet, rozgałęzienie/początek Magistrali Bajkalsko-Amurskiej
4.806 Brack
5.186 Ust Kut
5.529 Sewierobajkalsk
5.723 zmiana czasu: +1 godzina (CET+8), Muja
6.721 Tynda
7.603 zmiana czasu: +1 godzina (CET+9)
8.285 Komsomolsk / Amur
8.687 Chabarowsk (Хабаровск), most na rzece Amur
9.419 Władywostok (Владивосток)

Trasa Kolei Transsyberyjskiej

Wybór należy do Państwa

W licznych źródłach trasa Kolei Transsyberyjskiej ma wiele znaczeń i jest utożsamiana albo wyłącznie z jedną z powyższych tras (najczęściej z trasą Moskwa – Władywostok), albo też jest zbiorem wszystkich wymienionych wyżej linii kolejowych prowadzących przez część Europy i Azję.

Według naszej opinii trasa Kolei Transsyberyjskiej zależy wyłącznie od Państwa wyboru. Można wybrać się na wycieczkę przez jeden tylko kraj – olbrzymią i różnorodną kulturowo i krajobrazowo Rosję. Trasa może także prowadzić przez Chiny i Mongolię. Przystankiem końcowym nie jest w tym wypadku Władywostok, lecz Pekin. Jeżeli wybierzemy przejazd przez Mongolię, zobaczymy słynne mongolskie stepy, Pustynię Gobi oraz majestatyczny, nieco surrealistyczny Ułan Bator. Nie można rzecz jasna zapomnieć o samych Chinach. Trasa kolei transsyberyjskiej może nas także zabrać w bardzo ważny historycznie region Mandżurii i pozwolić zwiedzić Moskwę i Pekin – dwie olbrzymie metropolie będące jednymi z największych miast świata. Jak widać, niezależnie od wyboru trasy czeka Państwa moc wrażeń zarówno w trakcie samego przejazdu pociągiem, jak i podczas postojów.

Pociąg firmowy Rossija

Poniżej przedstawiamy w skrócie główny odcinek trasy Kolei Transsyberyjskiej Moskwa-Władywostok dla pociągu firmowego Rossija nr 2.

Stacja początkowa: Dworzec Jarosławski w Moskwie
Stacja końcowa: Dworzec we Władywostoku
Długość całej trasy: 9.259 km (wcześniej 9288,2 km)
Liczba stacji: ponad 80
Czas podróży: 6 dni i 6 godzin pociągiem firmowym
Średnia prędkość: 58 km/h
Największy dworzec: Dworzec Główny w Nowosybirsku
Najpiękniejszy dworzec: zbudowany jako prawdopodobnie jedyny na świecie całkowicie z marmuru Dworzec Sljudjanka 1 w pobliżu brzegu Jeziora Bajkał na 5311 km trasy
Miasta liczące ponad 1 mln mieszkańców: Moskwa, Jekaterynburg, Omsk i Nowosybirsk
Miasta liczące prawie 1 mln mieszkańców: Perm, Krasnojarsk
Miasto wysunięte najdalej na zachód: Moskwa
Miasto wysunięte najdalej na wschód: Chabarowsk
Miasto wysunięte najdalej na północ: Kirów
Miasto wysunięte najdalej na południe: Władywostok
Największe rzeki: Wołga, Wjatka, Kama, Tobol, Irtysz, Ob, Tom, Czulym, Jenisej, Oka, Selenga, Seja, Bureja, Amur, Chor i Ussuri
Najdłuższy most: na rzece Amur (2612 m długości)
Inne mosty: na rzekach: Seja (1102 m), Kama (945 m), Jenisej (934 m), Ob (820 m) i Irtysz (734 m)
Najbardziej płaski odcinek: obszar położony między rzekami Ob i Irtysz (między stacjami Nowosybirsk Zapadnyj i Moskowka niedaleko Omska)
Najpiękniejszy odcinek: zakole Angasolka na zachód od Jeziora Bajkał o długości 6 km
Najdłuższy tunel: Tunel Tarmańczuka wybudowany w 1915 r. o długości ok. 2 km, położony w Górach Hingan między Arkarą a Obluczje na długości 8140-8142 km trasy.
Liczba stref czasowych: 8
Rodzaje krajobrazu: 4 (Dolina Wołgi, Ural, step zachodnio-syberyjski i tajga wschodnio-syberyjska)
Część europejska: 19,1 % całkowitej długości (1777 km)
Część azjatycka: 80,9 % całkowitej długości (7512 km)
Symboliczna granica Europy i Azji: 1778 km trasy w pobliżu miejscowości Pierwouralsk
Najniższa zanotowana temperatura: -62°C

Odcinki trasy

Historię budowy poszczególnych odcinków trasy Kolei Transsyberyjskiej przedstawiliśmy w dziale Historia Kolei Transsyberyjskiej. Poniżej znajdą Państwo dalsze informacje dotyczące odcinków Kolei Transsyberyjskiej.

Odcinek zachodniosyberyjski

Odcinek zachodniosyberyjski ma długość 1420 km. Prowadzi on od Czelabińska przez Kurgan, Pietropawłowsk, Omsk, Kańsk aż do dzisiejszego Nowosybirska. Do głównych miast należą ponadto Niżny Nowogród, Perm i Jekaterynburg. Trasa tego odcinka przecina wiele ogromnych rzek, takich jak np. Irtysz i Ob.

Odcinek środkowosyberyjski

Odcinek środkowosyberyjski to odcinek łączący rzekę Ob, nad którą położony jest Nowosybirsk, z Irkuckiem leżącym nad Jeziorem Bajkał. Końcowa stacja na tym odcinku, Irkuck, oddalone jest około 70 km od perły Syberii jaką jest bez wątpliwości Jezioro Bajkał. Trasa środkowosyberyjska prowadzi przez Krasnojarsk i ma długość 1839 km. Jedna czwarta tego odcinka prowadzi przez tereny górskie. Stalowa konstrukcja mostu na rzece Jenisej o długości 950 m została w roku 1900 odznaczona złotym medalem na światowej wystawie w Paryżu. Projektantem mostu był Prof. Proskurjakow.

Odcinek krugobajkalski

Odcinek krugobajkalski ma zaledwie 260 km długości, jest jednak bodajże krajobrazowo najpiękniejszym odcinkiem Kolei Transsyberyjskiej. Trasa rozpoczyna swój bieg na stacji Bajkał i biegnie wzdłuż brzegów jeziora. Wielu turystów właśnie w Irkucku planuje swój pierwszy postój w podróży Koleją Transsyberyjską, aby udać się do oddalonego stąd zaledwie kilkadziesiąt kilometrów jeziora. Dla wielu kilkudniowy pobyt nad Bajkałem należy do głównych atrakcji trasy, a rezygnacja z postoju tutaj jest wręcz niewybaczalna. Okazją do podziwiania widoku Jeziora jest jednak również podróż koleją dalej w stronę Władywostoku bądź Ułan Bator. Trasa przebiega bowiem momentami tuż nad brzegiem Jeziora.

Na odcinku od stacji Bajkał do stacji Kułtuk utworzone zostało muzeum architektoniczno-krajobrazowe, w którego skład weszły 172 obiekty znajdujące się na tym obszarze.

Odcinek zabajkalski

Odcinek ten rozpoczyna się w miejscowości Mysowa a kończy w Srietieńsku. Prowadzi on przez tereny Buriacji. Buriaci są od XVII wieku Buddystami. Z tego względu można zobaczyć na tym odcinku stosunkowo wiele buddyjskich świątyń i klasztorów. Trasa przebiega przez stolicę Buriacji – Ułan Ude. Tereny te są w przeważającej części górzyste.

Odcinek amurski

Zadaniem tego odcinka o długości ponad 2000 km było połączenie Kolei Transbajkalskiej z miejscowością Chabarowsk w taki sposób, aby trasa przebiegała wyłącznie po terytorium należącym do Rosji. Tereny wzdłuż Amuru były wyjątkowo rzadko zamieszkałe, w związku z czym budowano tutaj tylko i wyłącznie małe i proste dworce kolejowe. Most na rzece Amur był kolejnym wyzwaniem dla konstruktorów. Długość odcinka nad wodą wynosić miała 2590 m. W momencie oddania do użytku most na rzece Amur był najdłuższym mostem kolejowym na świecie. Odcinek prowadzi od stacji Kuenga do Chabarowska.

Odcinek ussuryjski

Jest to odcinek między między Chabarowskiem a Władywostokiem zawdzięczający swą nazwę rzece Ussuri będącej dopływem rzeki Amur. Całość trasy mierzy 772 km. Przez rzekę Ussuri został przeprowadzony most o długości 255 m.

Odcinek transmandżurski (wschodnio-chiński)

Historia powstania tego odcinka wiąże się z otrzymaniem przez Rosję od władz chińskich zezwolenia na przeprowadzenie torów kolejowych przez jedną z republik chińskich, Mandżurię. Pozwoliło to na połączenie odcinka zabajkalskiego z Władywostokiem, na czym tak Rosji zależało. Trasa ta, zwana też Koleją Wschodnio-Chińską, biegnie przez Zabajkalsk i Harbin do Ussuryjska i Władywostoku.

Odcinek połudiowo-mandżurski

Odcinek ten należał niegdyś (do roku 1905) do Rosji i łączył Harbin z portem Dalnij i wojenno-morską twierdzą Port Artur.

Odcinek transmongolski

Trasa odcinka transmongolskiego rozpoczyna się w Ułan Ude w Rosji i biegnie jako jedno z odgałęzień Kolei Transsyberyjskiej przez granicę z Mongolią, stolicę Mongolii – Ułan Bator, a następnie miejscowości Sanjszand i Dzamin Ude i kończy w stolicy Chin – Pekinie. Jest to jeden z najpóżniej wybudowanych odcinków. Dopiero w latach 50-tych XX wieku położono ponad 700 km torów kolejowych na odcinku od Ułan Bator do granicy chińskiej. Większość trasy przebiega przez słynną dziś z walorów turystyczno-przyrodniczych Pustynię Gobi.

Odcinek Magistrali Bajkalsko-Amurskiej (w skrócie BAM)

Ten piękny krajobrazowo odcinek biegnie przez Wschodnią Syberię. Jest to drugi co do wielkości po Kolei Transsyberyskiej szlak kolejowy łączący Rosję z Oceanem Spokojnym. Mierzy on długość około 4300 km. Trasa rozpoczyna się w Tajszecie i biegnąc wzdłuż pólnocnego brzegu Jeziora Bajkał kończy się w Sowieckiej Gawani – porcie nad Morzem Japońskim.

Trasa przebiega przez kilka pasm górskich, wiele tysięcy rzek i strumieni. Zbudowano na niej około 2240 mostów i około 30 km tuneli. Prace nad budową tego odcinka rozpoczęły się dopiero na przełomie lat 40-tych i 50-tych. Trasa zaczęła jednak w pełni funkcjonować dopiero w roku 1989. Spełnia ona ważną rolę jeżeli chodzi o transport surowców i japońskich towarów. Jest połączona w trzech miejscach z Koleją Transsyberyjską.

Więcej informacji na temat BAM-u znajdą Państwo na dole działu: Historia Kolei Transsyberyjskiej.

Rzeki na trasie Kolei Transsyberyjskiej

Poniżej przedstawiamy główne rzeki, przez które biegnie trasa Kolei Transsyberyjskiej.

Wołga

Wołga jest najdłuższą rzeką w Europie. Ma długość 3530 km, a jej dorzecze zajmuje obszar 1.360.000 km². Jednak dłuższa od niej jest Lena – najdłuższa rzeka Syberii Wschodniej mierząca 4400 km. Wołga płynie przez strefę lasów, lasostep, step i półpustynie i uchodzi deltą do Morza Kaspijskiego. Delta Wołgi ma powierzchnię 19.000 km².

Rzeka ta ma ponad 200 dopływów (głównymi są Kama i Oka). Położonych jest nad nią 8 elektrowni wodnych i liczne zbiorniki retencyjne. Wołga połączona jest z morzami: Bałtyckim (Wołżańsko-Bałtycka Droga Wodna), Białym (system północno-dwiński i Biełomorkanał), Azowskim i Czarnym (Kanał Wołga-Don) oraz z Moskwą. Do najważniejszych miast położonych nad Wołgą należą: Twer, Jarosławl, Niżny Nowogród, Kazań, Samara i Wołgograd.

Kama

Kama jest lewym dopływem Wołgi, ma długość 1805 km, a powierzchnia jej dorzecza wynosi 507.000 km². Kama wypływa spod Wału Górnokamskiego i uchodzi w obrębie Zbiornika Kujbyszewskiego. Jest żeglowna, wykorzystuje się ją do spławu drewna i w celach energetycznych. W jej sąsiedztwie znajdują sie trzy elektrownie (Kamska, Wotkińska i Dolnokamska). Jednym z większych miast położonych nad Kamą jest Perm.

Irtysz

Irtysz płynie przez Kazachstan i azjatycką część Rosji. Jest najdłuższym lewym dopływem rzeki Ob. Swoje źródła ma w Ałtaju Mongolskim (Chiny). Irtysz jest rzeką żeglowną o długości 3600 km. Jego dorzecze ma powierzchnię 1.643.000 km². Głównymi dopływami Irtysza są Iszym i Toboł. Nad Irtyszem znajdują się elektrownie wodne: Ust-Kamienogorska i Buchtarmska. Rzeka ta obfituje w ryby. Głównymi miastami i miejscowościami położonymi nad Irtyszem są Ust-Kamienogorsk, Semipałatyńsk, Pawłodar, Omsk, Tobolsk, a przy ujściu Chanty-Mansyjsk.

Ob

Rzeka o tej krótkiej nazwie wypływa z lodowców Ałtaju. Począwszy od źródeł rzeki Katuń, Ob ma długość 4338 km, a jego dorzecze ma powierzchnię 2.990.000 km². Ob jest rzeką nizinną, płynie doliną o szerokości do 60 km i uchodzi do Morza Karskiego (Zat. Obska). Głównym dopływem Obu jest Irtysz.

Ob zamarza w swym dolnym biegu na 8 miesięcy w roku. Jest rzeką spławną i główną drogą wodną Syberii Zachodniej. W jego dorzeczu znajdują się wielkie złoża ropy i gazu ziemnego. Średni roczny przepływ wody wynosi 400 km³. Główne miasta nad Obem to: Barnauł, Kamień nad Obem, Nowosybirsk, Kołpaszewo, Surgut i Salechard.

Jenisej

Jenisej przepływa przez Kraj Krasnojarski. Rzeka ta ma długość 3487 km i dorównuje niemalże najdłuższej rzece w Europie jaką jest Wołga. Dorzecze Jeniseju zajmuje obszar 2.580.000 km². Płynie on w swym dolnym biegu szeroką doliną sięgającą gdzieniegdzie nawet 20 km, ma liczne odgałęzienia i starorzecza i uchodzi do Morza Karskiego. Jenisej posiada też liczne dopływy, jak np. Kan, Angara, Abakan. Nad Jenisejem rozwinęło sie rybołóstwo i spław drewna. Znajduje się tu wiele elektrowni. Głównymi miastami nad Jenisejem są: Dziwnogorsk, Krasnojarsk, Jenisejsk, Igarka.

Angara

Angara wypływa z Jeziora Bajkał i jest prawym dopływem Jeniseju, ma długość 1779 km, a jej dorzecze zajmuje obszar 1.040.000 km². Nad Angarą leżą Irkuck, Brack i Angarsk. Rzeka ta zamarza na około 5 miesięcy w roku. Obfituje w ryby i jest żeglowna. Znajdują się nad nią liczne hydroelektrownie (Elektrownia Irkucka, Bracka, Boguczańska).

Ussuri

Ussuri jest dopływem Amuru i wytacza granicę pomiędzy Rosją a Chinami. O tą granicę toczyły się w latach 60-tych spory między rządami obu krajów. Mierząc od źródeł rzeki Ułache Ussuri mierzy 897 km. To właśnie z połączenia rzek Ułache i Daubiche powstała Ussuri. Jej dorzecze sięga 193.000 km². Jednym z większych miast położonych nad Ussuri jest Chabarowsk.

Lena

Lena jest najdłuższą rzeką azjatyckiej części Rosji. Przepływa przez Syberię Wschodnią i ma długość 4400 km, a powierzchnia jej dorzecza wynosi 2.490.000 km². Jej głównymi prawymi dopływami są Kirenga, Witim, Olekma i Ałdan, natomiast jej lewe dopływy to Niuja i Wiluj. Źródła Leny znajdują się w zachodniej części Gór Bajkalskich.

W swym górnym biegu Lena płynie głęboką i wąską doliną sięgającą maksymalnie 10 km. W środkowym biegu jej dolina sięga już 30 km, a w korycie napotyka się wiele wysp. Na wysokości około 130 km od ujścia Lena rozdziela się na liczne odnogi (główną jest Odnoga Bykowska) i uchodzi do Morza Łaptiewów tworząc deltę o szerokości około 400 km i powierzchni około 30.000 km².

Rzeka niesie ze sobą rocznie średnio 12 mln ton osadów, przez ponad pół roku jest pokryta lodem. Średni przepływ przy ujściu wynosi 16.500 m³/s (maksymalnie 165.000 m³/s, minimalnie 360 m³/s). Lena jest rzeką żeglowną na odcinku od miejscowości Ust-Kut (port Osietrowo), a przy wysokim stanie wód od miejscowości Kaczug. Rozwinęło się tutaj rybołówstwo: łowi się takie ryby jak muksun, sielawa syberyjska, nelma, czy omul. Głównym większym miastem nad Leną jest Jakuck.

Amur

Amur jest w swoim górnym i środkowym biegu rzeką graniczną z Chinami. Powstał z połączenia Szyłki i Argunia. W dolnym biegu płynie zabagnioną doliną, uchodząc estuarium do Morza Ochockiego. Ma długość 2824 km, a powierzchnia jego dorzecza wynosi 1.855.000 km².

Amur zamarza na 7 miesięcy w górnym biegu, a latem powoduje liczne powodzie. Główne dopływy Amura to: Ussuri, Sungari, Zeja, Bureja i Amguń. Amur jest ważną drogą wodną i żeglowną na całej długości. Obfituje w ryby. Głównymi miastami nad Amurem są: Chabarowsk, Błagowieszczeńsk, Amursk, Komsomolsk nad Amurem i Mikołajewsk.

Zapraszamy!

Zapraszamy do naszego biura w Berlinie!

Swoje życzenia i pomysły na wycieczkę mogą Państwo kierować do nas telefonicznie, za pomocą poczty email lub poniższego formularza.

  • Tel. 22 3987390
  • E-Mail: info@eyand.pl
  • Web: www.eyand.pl
  • Web: www.kolej-transsyberyjska.pl
  • Czynne: pon - pt 10.00-15.00

    (prosimy o uzgodnienie terminu wizyty)

Zapytaj o wycieczkę

Mogą Państwo zamówić u nas każdy odcinek trasy i każdą klasę biletową.

Wspólnie stworzymy indywidualną koncepcję podróży i zrealizujemy wycieczkę według Państwa pomysłu!

Zapytaj o wycieczkę:

Skontaktuj się z nami:

  • EYAND TRAVEL logografika